بازدید : 460 تاریخ درج : 1393/9/3 زمان : 08:58:00
 
نام فرستنده
پست الکترونیکی گیرنده
پیام برای گیرنده

نظرات فقهی آیت‌الله سیستانی پیرامون رهن و اجاره

منبع خبر:

به گزارش شبکه اجتهاد، متن سئوالات و پاسخ‌های این مرجع تقلید به شرح زیر است:

آیا رهن تنها بدون دریافت هیچ گونه اجاره‌ای ایراد دارد؟

آیت‌الله سیستانی: اگر حقیقت رهن باشد، اشکال ندارد، یعنی مبلغی را به شخصی قرض بدهد و طرف هم خانه خود را به عنوان رهن در اختیار او بگذارد و به او اجازه استفاده از خانه را بدهد.

چگونه می‌شود به رهن خانه خمس تعلق نگیرد؟

آیت‌الله سیستانی: اگر رهن از پولی باشد که اگر صرف در مؤونه نشود، باید خمس آن را داد راه فرار و چاره‌ای که خمس ندهید وجود ندارد.

رهن دادن کامل منزل بدون اخذ اجاره و فقط در مقابل وجه نقد پیش چه حکمی دارد؟

آیت‌الله سیستانی: اگر قرض به شرط سکنی باشد حرام است.

آیا آنچه که بین مردم متداول است که بعنوان رهن منزل مبلغ کلانی پیش پرداخت می‌کنند ودیگر از اجاره ماهانه معاف هستند و در پایان انقضاء اجاره مبلغ را پس می‌گیرند آیا شرعیت دارد؟

آیت‌الله سیستانی: این کار حرام است وسکنای در آن منزل سود پول است وجایز نیست.

آیا مرتهن می‌تواند عین مرهونه را به راهن اجاره دهد؟

آیت‌الله سیستانی: مرتهن مالک نیست که اجاره دهد، بلکه عین مالک راهن است و منافعش در اختیار او است و می‌تواند در آن تصرف کند به نحوی که با حق رهانت منافات نداشته باشد.

اگر ملکی رهن واقع شود و شرط شود که راهن در این مدت هیچگونه حق تصرف در آنرا ندارد چنانچه آنرا معامله کند عقد صحیح است یا خیر؟

آیت‌الله سیستانی: اگر مرتهن آن وارد کند باطل است و اگر اجازه دهد صحیح است.

اگر مغازه مرهونه در قبال پولی که به او داده شده بخود صاحب مغازه یعنی راهن اجاره داده شود صحیح است یا خیر؟

آیت‌الله سیستانی: منافع مغازه ملک او است و او می‌تواند بدون اجرت از آن استفاده کند، و اجاره دادن آن باطل است، چون مالک نیست.

اگر منزلی را رهن کنیم و در آن ساکن شویم چه حکمی دارد؟

آیت‌الله سیستانی: اگر رهن قرض بدون اجاره باشد سکنای آن خانه ربا و حرام است. و همچنین اگر قرض بشرط باشد و اگر اجاره بشرط قرض باشد به احتیاط واجب جایز نیست.

گرفتن اجاره و رهن برای منازل آیا شرعاً جایز است؟

آیت‌الله سیستانی: جایز است و تصرف در عین مرهونه بدون اذن رهن جایز نیست.


ارسال نظر
نویسنده
متن
*
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز تحقیقات اقتصاداسلامی دانشگاه شهید بهشتی می باشد .